شرکت های دانش بنیان و کارگزاران تجارت فناوری دو رکن توسعه اقتصاد دانش بنیان هستند | رویداد تانا انرژی با هدف توسعه فناوری در حوزه انرژی برگزار شد
براساس آمار ارایه شده توسط مجله فوربس، از ۵۰۰ شرکت برتر دنیا، ۲۶۲ شرکت یا به عبارتی بیش از ۵۰ درصد این شرکتها، با شرکتهای نوپا همکاری میکنند و نکته جالب آن است که رتبه و برتری این شرکتها با میزان ارتباط و همکاری آنها با شرکتهای نوپا، همبستگی بالایی دارد.

به گزارش "گسترش تولید و تجارت" در راستای توسعه و ارتقای زیست بوم نوآوری رویداد "تانا انرژی" با محور فناوریهای نوین تبدل انرژی، بهینهسازی مصرف انرژی در صنایع، ساختمان و کشاورزی، سیستمهای انرژی در شبکه های هوشمند، انرژی های تجدیدپذیر و اقتصاد انرژی در گیلان به همت شرکت صدرانو و حمایت پارک علم و فناوری استان گیلان، صندوق نوآوری دفاعی کشور، شرکت شهرکهای صنعتی گیلان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.
کارگزار فن بازار منطقهای گیلان با اشاره به برگزاری رویداد تانا انرژی گفت: برای رسیدن به فناوری دو مسیر اصلی وجود دارد اول اینکه توسعه درونزا داشته باشیم، بدین معنی که وظیفه توسعه فناوری به عهده خود شرکت باشد که این کار موجب میشود شرکت هزینههای بسیار بالایی را متقبل شود.
وی افزود: در مسیر دوم، برای تامین فناوری میبایست به سراغ تجارت فناوری به مفهوم خرید و انتقال فناوری یا همکاریهای فناورانه برویم.
امین طهماسبی افزود: بنابراین اگر به فناوری به عنوان یک بازار نگاه کنیم، این بازار دو طرف عرضه و تقاضا دارد که طرف عرضه شامل مخترعان، شرکت های دانشبنیان، شرکتهای فناور و استارآپها و پژوهشگاهها و دانشگاهها میشود و طرف تقاضا شامل شرکتهای بزرگ، بخش خصوصی، دستگاههای دولتی، بازارهای خارجی، سرمایهگذاران و صندوقهای ریسکپذیر است.
وی تصریح کرد: در این راستا ابتدا باید شرکتهای طرف تقاضا، فناوریهایی که جذاب و هم جهت با اهداف هستند را شناسایی کرده، سپس فرصتهای شناساییشده را ارزیابی کرده و در مورد شرایط معامله مذاکراتی انجام دهند که در صورت موفقیت مذاکره، فرآیند انتقال فناوری به خریدار آغاز میشود.
کارگزار فن بازار منطقهای گیلان با تاکید بر چالش های این مسیر خاطر نشان کرد: مهمترین چالشها شامل فقدان زبان مشترک بین متقاضی و عرضهکننده فناوری، پیچیدگی ارزشگذاری فناوری، ریسک بروز رفتارهای فرصتطلبانه از سوی خریدار، حمایت ناکافی از حقوق مالکیت فکری، فقدان تقاضای واقعی برای نوآوری به دلیل انحصار در برخی صنایع، مقاومت سازمانی در مقابل نوآوریهای بیرونی، ظرفیت جذب پایین متقاضی فناوری و عدم تناسب توانمندیهای طرفین است.
شرکت های دانش بنیان و کارگزاران تجارت فناوری دو رکن اصلی توسعه اقتصاد دانش بنیان هستند
مدیرعامل شرکت صدرانو (پویشگران فناوری صدرا) تصریح کرد: برای توسعه اقتصاد دانشبنیان، دو رکن اساسی وجود دارد که یک رکن آن شرکتهای دانشبنیان هستند.
وی خاطر نشانکرد: در حال حاضر در کشور ما تا اندازهای توسعه یافته است و نزدیک به ده هزار شرکت دانشبنیان در سطح کشور وجود دارد اما سهم شرکتهای دانشبنیان از اقتصاد کشور بسیار پایین و چیزی کمتر از یک درصد از کل تولید ناخالص ملی است.
امینطهماسبی افزود: اما در دنیا رکن دیگری نیز به نام کارگزاران تجارت فناوری وجود دارند که وظیفه همرسانی طرف عرضه و تقاضا و حل مشکلات پیش گفته را دارند و رویکرد کارگزاران تجارت فناوری حداقل کردن هزینههای مبادله برای شرکتهای بزرگ در یافتن شریک و همکار مناسب است، در واقع کارگزاران تجارت فناوری دارای موقعیت مرکزی در بازار هستند که میتوانند از یک طرف نیازهای نهادهای فعال در بازار را شناسایی کنند و از طرف دیگر افرادی را که دارای فناوری و منابع مکمل هستند را شناسایی و دو گروه فوق را به هم متصل کنند.
"صدرانو" مجری برگزاری اولین رویداد توسعه زیست بوم نوآوری استان گیلان در حوزه انرژی است
وی یکی از راهکارهای انجام این هم رسانی را برگزاری رویدادهای جذب سرمایه برای توسعه نیازهای فناورانه توسط فناوران عنوان کرد و افزود: شرکت صدرانو به عنوان کارگزار فن بازار منطقهای گیلان و با همکاری پارک علم و فناوری گیلان، اقدام به برگزاری اولین رویداد توسعه زیست بوم نوآوری استان گیلان در حوزه انرژی نمود.
وی با بیان فرآیند برگزاری این رویداد افزود: در این راستا ما در شرکت صدرانو ابتدا نسبت به انجام هماهنگی ها و دعوت از چهار صندوق بزرگ سرمایه گذاری کشوری شامل صندوق نوآوری دفاعی کشور، شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق کشور، موسسه تحقیق و توسعه دانشمند، شرکت توسعه منابع انرژی ایران به عنوان سرمایهگذار در طرحهای فناورانه و همچنین شرکت شهرکهای صنعتی اقدامات لازم را به عمل آورده و جلساتی را برگزار کردیم.
115 نیازمندی در حوزه انرژی شناسایی شد
وی افزود: پس از این مرحله با فراخوان نیازهای فناورانه حوزه انرژی، ۱۱۵ نیازمندی در حوزه انرژیهای تجدید پذیر، صرفهجویی انرژی در ساختمان، صرفهجویی انرژی در صنایع فولادی و خودرویی، صرفهجویی انرژی در کشاورزی و اقتصاد انرژی را شناسایی کرده و سپس فراخوان حل مساله این نیازها در سایتی که به همین منظور توسط صدرانو طراحی شد، انجام پذیرفت.
وی افزود: در این راستا 20 طرح به دبیرخانه رویداد ارسال شد و سپس طرحها در دو مرحله مورد داوری فنی و ارزیابی مالی و اقتصادی قرار گرفته و پس از برگزاری جلسات توجیهی و تکمیلی با فناوران، 8 طرح برای ارایه در روز رویداد انتخاب شدند.
کارگزار فن بازار منطقهای گیلان خاطر نشانکرد: در نهایت با حضور نمایندگان شرکت های سرمایهگذار و مدیران توانیر استان، همچنین مدیران سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، اداره کل صنعت، معدن و تجارت، اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان و همچنین تعدادی از فناوران و صنعتگران و دانشگاهیان، در روز 14 اسفندماه رویداد در محل پارک علم و فناوری گیلان برگزار گردید.
وی ضمن تقدیر از تمامی 8 طرح منتخب، افزود: در این رویداد از سه طرح برتر با اهدای تندیس و لوح یادبود قدردانی شد همچنین از طرح های ارائه شده ۲ طرح نیز جهت سرمایه گذاری پذیرفته شدند.
وی ابراز امیدواری کرد: در روزهای آتی پیگیر برگزاری جلسات اختصاصی فیمابین فناوران و سرمایهگذاران جهت جذب سرمایه و توسعه و تجاری سازی فناوریهای ارایه شده خواهیم بود.
مطالب مرتبط:
اعلام بیش از 115 نیاز فناورانه در حوزه انرژی در رویداد تانای انرژی گیلان